האם אפשרי לדחות את גיל המעבר?

נשאלת השאלה האם מלבד התורשה הגנטית, שתקבע את מועד הפסקת המחזור, יש אלמנטים נוספים שיכולים לאחר את הכניסה לגיל המנופאוז

הגיל בו מסתיים המחזור החודשי בחיי אישה נקבע במידה רבה גנטית אבל תקופת הטרום מנפאוז, זו שאנחנו כאן קוראים לה טרום גיל המעבר יכולה להימשך בין חודשים ספורים לכמה שנים, אפילו עד 8 שנים של סימפטומים וסימנים מקדימים.

במאמר, שכתבה במגזין Healtline רבקה ג'וי סטנבורו (ועבר בדיקה רפואית של ד"ר קרוליין קיי), היא מנסה לבדוק האם יש תנאים נוספים שעשויים להשפיע על השלב בו תיכנס אישה לשלב זה: "בעוד גנטיקה משחקת תפקיד בקביעת הגיל בו גיל המעבר מתחיל, מדענים חושבים שתזונה, פעילות גופנית, מצב סוציואקונומי ונתוני סגנון חיים אחרים, עשויים להשפיע גם הם", היא כותבת.

סטנבורו מציינת, שבגיל המעבר עצמו קשה לשנות את מהלך הדברים אבל במבט רחב על חיינו כבוגרות, בטרם הגיענו לגיל, עשויים להיות משתנים שיוכלו לשנות את תחילתו של גיל המעבר. מחקרים נוספים צריכים להיערך כדי לקבוע קביעות חד משמעיות אבל יש דברים שידועים כבר עכשיו:

הריון והנקה
אם הנקת את ילדיך בין 10-12 חודשים הפחתת כנראה את סיכוייך להיכנס לטרום גיל המעבר לפני גיל 45.

מחקר שפורסם לאחרונה סקר היסטוריית הריון והנקה של 100 אלף נשים בגילאי 25-42. הם גילו שהריון מלא אחד לפחות הקטין את הסיכוי למנפאוזה מוקדמת ב-8%, שני הריונות ב-16% ושלושה הריונות ב-22%.
הנקה של 25 חודשים סך הכל הקטינה את הסיכוי ב-27% בהשוואה לנשים שהניקו פחות מחודש.

שימוש באמצעי מניעה
שימוש בגלולות נגד הריון בגיל הפריון נחשב כמשפיע על כניסה מאוחרת לגיל המעבר אך לא נעשו מספיק מחקרים על כך כדי להוכיח חד משמעית מה הסיבה לכך.

חלק מההשערות הן שאמצעי מניעה מעכבים את שחרור הביציות למחזור וכך מלאי הביציות אינו חסר והמחזור ממשיך עד גיל מאוחר יותר. חוקרים אחרים סוברים שיש קשר לא למספר הביציות אלא לתפקוד החצוצרות.

השכלה
מחקר שנערך בקרב כ-2200 נשים הראה שנשים משכילות יותר הגיעו לגיל המעבר מאוחר יותר.

במחקר השוואתי של 46 מחקרים שהשוו בין 24 מדינות, מצאו חוקרים קשר ברור בין רמת השכלה ואיחור הכניסה לגיל המעבר. הסיבות לכך עדיין לא ברורות לחלוטין.

צריכת אלכוהול מתונה
כשבאים לבדוק השפעה של צריכת אלכוהול על גיל המעבר המסקנות מעורבות; חלק מהמחקרים לא מצאו כל קשר בין השניים. אחרים חושבים שצריכה רבה ממנו מקדימה את גיל המעבר ואחרים חושבים אחרת – שהוא מעכב את גיל המעבר. בקיצור, הקשר עדיין לא ברור, אם יש בכלל כזה.

תזונה מרובת קלוריות, פירות וחלבון
מחקרים מצאו שתזונה עתירת פירות וחלבונים, כמו גם עודף משקל, מנבאים כניסה מאוחרת יותר לגיל המעבר. מחקר בריטי מצא שאכילת שומן דגים וירקות דוחה את גיל המעבר במספר שנים.

מחקר אחר מצא שצריכת ויטמין D במוצרי חלב מקטינה את הסיכוי לגיל מעבר מוקדם ב-17% מול נשים שלא צרכו את אלה.

במה תועיל לגופנו כניסה מאוחרת לגיל המעבר? דחית גיל המעבר נתפסת כבריאה לצפיפות העצם והסיכון שיש בשברים. זה מקטין גם את הסיכוי ללקות במחלות לב. מצד שני, איחור בכניסה לגיל המעבר מעלה את הסיכון לסרטני שד, סרטן דרכי השתן וסרטן השחלות.

מה יקדים את תסמיני גיל המעבר? בנוסף להיסטוריה הנשית המשפחתית ולמוצא, כמה משתנים לאורך חיי האישה עד גיל המעבר עלולים להצביע על סיבות להקדמתו: עישון, התנזרות מאלכוהול (!), צמחונות, תזונה רווית שומן בלתי רווי וצריכה מתונה של אורז או פסטה, מחסור באור השמש, הכנסה נמוכה ורמת השכלה נמוכה.

מקור הכתבה כאן >>

אולי תאהבו גם ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *