החלבון הזנוח – קולגן וכל מה שכדאי לדעת עליו

תכונות ויתרונות של החלבון שהוא הרבה מעבר לקוסמטיקה

נדמה שאין תוסף שנשחק בשנים האחרונות יותר מהקולגן, שלרובנו נשמע כמו מוצר קוסמטיקה ובעצם, עם שם שהוא קליק בייט. הגיע הזמן להתייחס הרבה יותר ברצינות לחלבון שנזנח.

הקולגן משמש לקישור בין רקמות כמו שרירים, עור, גידים ורצועות. יש לו תפקידים רבים כמו שיפור מראה העור, מבנהו, חיזוק העצמות והשרירים. צריכה של קולגן מפחיתה כאבים ומשפרת את מראה העור ויש לו גם יכולות רפואיות מוכחות מחקרית (כפי שמופיע במגזין healthline כאן >>).

שיפור בריאות העור
לקולגן תפקיד מרכזיה ברמת חוזקו של העור ומשפר גם את גמישותו ולחותו. ככל שמתקדמים בגיל, הגוף מייצר פחות קולגן, מה שמוביל להתייבשות העור ולקמטים הנוצרים בו. תוספים עשויים לסייע במניעת הזדקנות העור ואף לעודד יצור מחודש של החלבון בגוף עצמו. יתכן שנטילת תוסף תעזור ליצור מחודש גם של חלבוני אלסטין ופיברילין, שגם להם תפקיד במבנה העור.

הקלה בכאבי פרקים
הקולגן שומר על הסחוס, רקמה הדומה לגומי ששומרת על המפרקים, שנוטים לאיבוד יכולותיהם וחיוניתם ככל שמתקדמים בגיל.
מחקרים הראו שתוספי קולגן עשויים להפחית את הסיכוי לדלקות מפרקים. יש עדויות שנטילת קולגן עשוייה לעודד יצור מחודש של קולגן בגוף ואף הפחתת הדלקתיות במפרקים. המחקרים ממליצים ליטול 8-12 גרם קולגן ביום כדי לשפר את מצב כאבי המפרקים.

שיפור צפיפות העצם
הקולגן הוא מרכיב מרכזי בעצמות הגוף. היעלמותו ההדרגתית בחלוף השנים, משפיע גם על צפיפות העצם, שבמצבי קיצון עלול להביא אפילו לאוסטופרוזיס וכמובן להגדלת הסיכוי להיווצרות שברים בעצמות.
במחקרים נמצא שנטילת קולגן עדיפה אפילו על נטילת סידן משום שהוא מגדיל את צפיפות העצם ב-7% יותר (מהסידן) אבל כדי לגלות אם יעילותו מוכחת באופן חד משמעי, צריך לערוך יותר ניסויים בבני אדם.

שיפור מסת השריר
1-10% מרקמות השריר מכילות קולגן והוא הכרחי לשרירים חזקים ומתפקדים. מחקרים מצביעים שנטילת קולגן בגיל מתקדם משפרת את מסת השריר. עוד מחקרים נחוצים על השפעת קולגן על מסת השריר כדי לקבוע יכולת חד משמעית.

שיפור בריאות הלב
השערת החוקרים היא שנטילת תוסף קולגן עשוי להפחית את הסיכון במצבי לב מסוכנים. הסיבות לכך הן יכולות הקולגן לבנות את חוזק העורקים, שבלעדיו עלולים להפוך שבירים וחלשים יותר ולהצרתם. עדיין אין מספיק מחקרים כדי לבסס מסקנה זו באופן ודאי.

יתרונות בריאותיים נוספים
יתרונות נוספים שעדיין זקוקים לאישוש מחקרי: שיפור מצב השיער והציפורניים ומניעת שבירתם, שיפור בריאות המעיים, שיפור בריאות המוח והפחתת מצבי חרדה, הפחתת משקל. כל אלה עדיין לא הוכחו מחקרית.

מזון המכיל קולגן
זה לא לטבעונים או לצמחונים אבל הקולגן נמצא ברקמות מחברות מהחי – עור תרנגולת, דג או בקר וגם מוצרים בהם יש ג'לטין כמו ציר בקר. עדיין לא נעשו מחקרים שמוכיחים שאכילת מזון עם קולגן עוזר בהגברת יצור הקולגן. תרומתם של תוספי מזון של קולגן, לעומת זאת, כבר הוכחה מחקרית.

תופעות לוואי של קולגן
אין נזקים מוכחים אבל יחד עם זאת, כדאי לבדוק אלרגניות של חלק מתכולת התוספים כמו דגים, צדפות וביצים. מי שאלרגי חייב לבדוק שתוספים מסוימים אינם מכילים אותם. כמו כן, יש לבדוק אם תוספים מסוימים אינם גורמים לבעיות עיכול או לטעם רע בפה.

כדאי גם לבדוק מה אמרה לנו ד"ר בת שבע מרקוס על מיקורנידלינג ויצור קולגן בעור – כאן >>

אולי תאהבו גם ...

לרוץ בגיל המעבר

ד"ר שרה ברגר, רופאה שעוסקת בדרך כלל בלימוד ומחקר של מוטוריקת ילדים, כתבה באתר runningwoman.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.