חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רואים עלינו: התבגרות ועור הפנים שלנו – יש מה לעשות

איך משמרים את מה שיש, מה האפשרויות האסתטיות שנמצאות בין לעשות את המינימום להליכה בגדול, מה המגמות בענף ולמה עוד יש לצפות, כמה ואיזה קרמים צריך כדי לשמר - סיכום אירוח עם ד"ר בת שבע מרקוס (פברואר 2020)

עור הפנים שלנו הוא כנראה הנושא הנפיץ ביותר עבור חלק גדול מאיתנו מפני שזה, כך נראה, המקום הראשון בו אנחנו והעולם רואים את חלוף הזמן.

איך משמרים את מה שיש, כמה חשוב מסנן קרינה מהשמש, מה האפשרויות האסתטיות שנמצאות בין לעשות את המינימום להליכה בגדול, מה המגמות בענף ולמה עוד יש לצפות, כמה ואיזה קרמים צריך כדי לשמר והאם יש כאלה שמשפרים את העור, מה עם עור העיניים, הצוואר, הידיים והגוף כולו? האם איפור יכול לעזור ואיזה – על כל אלה ועוד ענתה ד"ר בת שבע מרקוס.

ד"ר בת שבע מרקוס

ד"ר בת שבע מרקוס, אחת משלנו בקבוצה, עם ניסיון של כ-20 שנה היא בוגרת ביה”ס לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה ירושלים, התמחתה ברפואת עור ומין במחלקת העור של בית החולים רמב”ם, עבדה כרופאה מומחית במסגרת קופת החולים הכללית (מרפאות בקהילה) ובבית החולים קפלן (מרפאת מומחים המייעצת לאזור המרכז והדרום).

בימים אלו היא עובדת כמומחית למחלות עור ומין במסגרת קופת חולים מאוחדת. במרפאתה הפרטית היא עושה טיפולים אסתטיים כמו מילוי קמטים, טיפולי SKIN BOOSTING ועוד. עושה ועדות לניצולי שואה, מלמדת רופאים אסתטיקה, טריינרית מטעם מספר חברות אסתטיקה ועוד. התנדבה בארגון “רופאים לזכויות אדם” ובמרפאת פליטים בתל אביב.

שאלה: קולגן נוזלי – שווה משהו?
תשובה: יש רק מחקרים בודדים שתומכים ביעילות שלו בנטילה דרך הפה. יחד עם זאת, מטופלות שלי נשבעות שהן רואות שיפור, ואני עם הצלחות לא מתווכחת.

ש: אני מקפידה שנים על מסנן קרינה גם בחורף אבל בשנים האחרונות חיה בבריטניה בה שמש זה דבר נדיר. עדיין להקפיד? ומה עם המחסור בוויטמין D?
ת: ברור. ארגון רופאי העור האמריקאי ממליץ על נטילת ויטמין D מחד, והמנעות משמש מאידך כדי לא לחטוף סרטן עור. סרטן עור יש לא מעט גם באירופה, עם סיבות טובות. ה-AAD, למרות הזלזול הקל, מתווה את ההנחיות שלו עבור העולם כאוטוריטה עליונה.

ש: כפות הידיים והצוואר – אלה הן תאונות גיל זועקות למרחקים. יש מה לעשות כדי לשפר את מצבם באופן יומיומי וזמין?
ת: למרוח רטין A או תרכובת חזקה יותר במרשם, ולהזריק לחמודות חומצה היאלורונית, המרעננת הרשמי.

ש: טיפולים אסתטיים – אם מעוניינות לעשות מספיק בלי לאבד פרופורציות והבעות פנים, על מה עלינו להקפיד כלקוחות? מה האחריות שלנו ומה עלינו לבקש?
ת: בעיקר לראות מי הרופא. האם הוא נראה כמו אוגר? פוחלץ? קן הבובה? אולי עדיף שלא תשימו פניכם בידיו. אותו דבר צוות המרפאה. שימו לב שהרופא שקוף, מרבה לתת מידע- כולל סיבוכים וסיכונים, ולא מדבר במונחים גרנדיוזיים או מוחלטים. לדוגמא " "יעלמו הקמטים". או תראי עשרים שנים פחות. תרגישו את האופי שלו. תתחברו אליו. נשמע מסובך? ברור. ראיתן כמה נשים שאיבדו צלם אנוש מסתובבות?

ש: הצוואר! מה עושים? זה הורס את כל הפרופיל.
ת: נכון. נושא מאתגר. ברמת הטיפ: פצחי כדור ויטמין e ותמרחי על הצוואר. מעבר לזה יש כל מני טיפולים: מכשירים, חוטים, חומצה היאלורונית, בוטוקס (האהוב הפרטי שלי לשיפור הצוואר המדלדל שלי) ועוד.

ש: עד כמה יעילים קרמים של אנטי אייג'ינג ובכלל? האם בסופו של דבר לא מדובר בגנטיקה בעיקר וכל השאר נמכר לנו כפנטזיות? והאם שתיית מים מרובה מועילה לשמירה על העור?
ת: יש קוסמטיקות טובות יותר או פחות. העקרון הוא שאלו שמכילות רטאויט או חומצות אלפא הידרוכסי אכן חודרות. האחרות משמשות לציפוי לעור, אשר מונע אובדן לחות. בנוסף יש להם כל מני גרגרים פניניים שמיצרים תחושת הארה לעור. היתר- מרקם, ריח, מותג- סתם ענין להעדפה אישית. לגבי מים? מיתוס. מים בריאים בכללי, אבל על מנת שנראה התיבשות אמיתית בעור צריך ללכת במדבר יומים בלי שתיה.
אני משתמשת בווישי או לה רוש פוסיי. מה שמביאים לי. זה הבונוס הקטן המקצועי. והם חוץ מזה מעולים.

ש: פיגמנטציה – מאז ההריון השני (לפני 13.5 שנים) אני מתמודדת עם כתמי פיגמנטציה על עור הפנים. נמנעת באדיקות משמש. אבל מתברר שזה בכלל הורמונלי. שמש היא זרז חלקי. הייתי אצל רופא עור שנתן לי מרשם לקרם הבהרה שרוקחים במיוחד. הענין הוא שאסור להפסיק עם הקרם כי הכתמים חוזרים ואף מחמירים! האם יש פתרון אחר? האם הקרמים האלה בסדר? הוא הציע לי בהמשך פילינג עמוק וזה נראה לי קיצוני מדי (ושורף). מה עמדתך?
ת: התרכובת שאנחנו רושמים, דוגמאת זו שקיבלת, אינה מיועדת כלל וכלל לשימוש קבוע. אם את בגיל פוריות- שזה בסטנדרט שלי פחות מארבעים וחמש- אני לא הייתי עושה פילינג עמוק, שכן אני מאד מאד לא מחבבת את התהליך וההחלמה האלימים. אבל זו אני. צריך להבין שפיגמנטציה נוטה לחזור, ואנחנו נמשיך להעלים אותה. משחות. קילופים פחות אלימים. לייזר. כאלו. גם השיער הלבן שלי נראה ואני במסע סיזיפי להעלים אותו. אבל זה כבר נתון לדיון ישן שהיה פה.

ש: הקוסמטיקאית שלי אומרת שסרום וקרם לחות לא מספיק טוב בגיל 60. אז מכרה לי חומצת לקטו 15% וקרם עם רטינול. היא דיברה על חומר אקטיבי ומשהו על פפטידים. אני חושדת שהיא סתם מוכרת לי לוקשים. האמנם?
ת: חומצה לקטית מקלפת אז זה לא רע. רטינול הוא הבנדוד היחסית אימפוטנט של הטרטינוין- וכמובן בריכוז קוסמטי ולא רפואי. אני נגד מליון שלבים בטיפוח. מצטערת. קרם לחות עם הגנה בבוקר. ניקוי טוב וקרם לילה בלילה. תחזוקה עם הזרקות במידה שתתחזק ולא תעשה אותי פריק.
אני נגד לבזבז המון כסף על קרמים – לא מוצדק – וככה נשאר פחות לתיקים.

ש: שמעתי על טיפול בלייזר לפנים. מה זה בדיוק עושה ואיך זה מתבצע? מה היתרונות/חסרונות לעומת חומצה הילארונית ובוטוקוס?
ת: נושא ענק. לכל אחד יש את הפונקציות שלו. על ההבדל בין חומצה היאלורונית לבוטוקס כתבתי בעמוד המקצועי שלי.

ש: שאלת מיליוני הדולרים היא האם באמת זינגבוים הצליחה איפה שענקיות הקוסמטיקה העולמיות לא הצליחו, ואם כן אז למה היא עוד לא קיבלה פרס נובל. אז השאלה הראשונה: האם החומרים שלה אכן טובים יותר מלמשל רטאוויט שמגיע במרשם?
ת: לא, זה לא עדיף על טרטינוין במרשם.

ש: מהם הטיפולים עם המכשור הטכנולוגי שדוחקים את החומרים הפעילים? ואיפה משיגים את זה? כשאני אצל קוסמטיקאית, בת השבעים המקסימה שלי שפרשה ואחת חדשה, כשהן מפעילות עלי כל מיני אולטרא סגול וכאלה זה נראה לי כמו וודו. הכצעקתה?
ת: המיכשור אצל הקוסמטיקאיות מוגבל לשימוש שלהן. מיכשור כזה אצל רופא יהיה יעיל יותר. ממפגש שהיה לי עם קוסמטיקאיות-הן ממש נושאות דגל "אנחנו יותר טובות מ" ותשלימו לבד. אני בעיקר חוששת מאלו שלא מבינות את גבולות הידע שלהן. אחרות- נהדרות ומבינות ועושות טוב.

ש: עושה אצל הקוסמטיקאית לייזר לפיגמנטציה כחלק מטיפול פנים (איזבל בקר שהומלצה פה). בגדול אני ממש ממש מרוצה ממנה כי היא הורידה אותי מכל החומרים שקניתי קודם וסתם ייבשו אותי ומלבד הטיפול אצלה כל מה שאני עושה זה קרם לחות רגיל מהסופר פארם (והגנה מהשמש) ולשם שינוי ממש מרוצה מהעור שלי. השאלה היא אם לצפות למשהו מהלייזר הזה או שזה סתם נייס טו האב?
ת: את מרוצה ממרקם העור או מהעלמות הפיגמנטציה? חשוב להבחין בין השניים. תכלס,אם את מרוצה- הכל טוב, לא?

ש: הנופלים האלה בצדדים של הפה, אללי!
ת: ממלאים את זה.

ש: איך בעצם משתמשים ברטאויט? כל הפנים? גם מתחת לעיניים? כל יום? מותר בקיץ?
ת: כל הפנים כמות זעירה לא סביב העיניים בקיץ רק אם מקפידים על הגנה נכונה משמש, כל לילה אלא אם יוצר קילוף ואודם.

ש: השקיות מתחת לעיניים. הצילו. מה יש לעשות? הפטנטים של חומרים שמחזיקים כמה שעות? זה אמיתי? ולא מזיק? יש דברים אחרים שניתן לעשות או שאין מנוס מהסכין?
ת: קוסמטיקה עוזרת בהגדרה לזמן קצר. קרמים עם קפאין למשל. חוץ מזה: תגדילי את כמות המים שאת שותה. תבלשי אחר מזונות שמחמירים את השקיות. ספציפית- חיטה מוצרי חלב ואלכוהול. תזהרי מטיפולים הרפתקניים. זה איזור מסוכן וטריקי להזרקות.

ש: האם יש קשר בין הזדקנות העור למייק-אפ?
ת: מייק אפ לא מזקין או מצעיר עור ברמה ביולוגית הוא כן מגן מפני שמש ומשפר נראות.

ש: על איזו שגרת טיפוח תמליצי לבנות 40 שנכנסות ל"זון" אבל עוד לא שם, כדי לאחר כמה שיותר את הנראות על העור?
ת: קרם לחות עם הגנה בבוקר. קרם לילה יותר שומני. למרוח גם סביב העיניים צוואר וידים. ניקוי פנים בוקר וערב. פילינג בבית פעם בשבועים, נניח. או מסיכה עם לחות. תלוי במה שהעור שלך מבקש. מדי פעם לישון עם עור נקי, בלי קרם. מדי כמה חודשים להחליף את הקרמים כי העור מתרגל. זו כל התורה. כל היתר בונוס.

ש: סרום או קרם לחות? גם וגם? מה יתרונות הסרום לעורנו, אם יש כאלה בכלל.
ת: קרם לחות. סרום הוא נחמד, אבל לא הכרחי בשום רמה.

ש: יש טעם לעשות תרגילים לשרירי הפנים? זה באמת עוזר?
ת: אין שום טעם. שרירי הפנים שלנו עובדים עד שנמות. מה שמדלדל זו רקמת השומן, הגידים, והעצם מתחת.

ש: מה עושות נגד צלוליטיס , אם בכלל?
ת: יש מיכשור לזה. לא כ"כ עוזר. שואבים שומן.

ש: נקבוביות מורחבות – מה אפשר לעשות?
ת: לא מעט. החל משימוש בחומצות דוגמאת סליצילית, במי פנים. דרך לקנות דרמרולר לעשות בבית. למרוח רטין, לעשות טיפולי מכשירים למניהם, להזריק בוסטר ומזותרפיה.

ש: יש מי פנים מסויימים שמומלצים? כי אני הרבה מרגישה שחוץ מלייבש לי את הפנים הם לא עושים לי כלום אז הפסקתי להשתמש לפני מליון שנה. והאם רטין זה מה שיש ברטאויט?
ת: אני אוהבת מים מיצלריים. יש לביודרמה מצוינים וגם להמון חברות אחרות.

ש: איפור – האם יש תכשירי איפור מומלצים רפואית בגלל שתכולתם 'בריאה' יותר? יש משהו שצריך לשים לב אליו בריאותית על תוויות תכשירי האיפור?
ת: חשוב שהאיפור יהיה של חברה מוכרת. הם משקיעים מליונים במחקר ופיתוח. יש המהללים איפור מינרלי- אמור להיות בריא יותר. אין לי עמדה בנושא.

ש: דאודורנטים – על מה יש להקפיד בבחירת דאודורנט? שמעתי בעבר שיש להקפיד שלא יהיה בדאודורנט אלומיניום. עד אותו רגע לא ידעתי שיש אלומיניום במוצר. זה בכלל ובטח שלא הבנתי מה הבעיה איתו. מה פיספסתי?
ת: פעם דיברו על כך שאלומיניום – שמפחית הזעה – גורם לסרטן שד. הענין נשלל במחקרים. החוק שלי הוא – ככל שהדאודורנט נוקשה יותר ונוזלי פחות הוא ייצר פחות תגובות.

ש: מה בעצם מוסיף סרום שלא עושה קרם לחות והאם למרוח לחות על הסרום בלילה?
ת: סום הוא למעשה גרסה מרוכזת של חומרים. מצד אחד. מצד שני הוא נוזלי, כך שבמהותו הוא לא באמת שומר על לחות העור מבפנים. לכן מורחים עליו עוד קרם, כמעין שכבת ציפוי שתמנע אידוי.

ש: במקרה ראיתי עכשיו פרסום לדרמה רולר – עוזר או לא עוזר? ומה הסיכונים (אם בכלל)?
ת: שיטה מעולה ומוכחת מדעית כיעילה ליצר קולגן. כל זה קצת פחות נכון בשימוש ביתי, אבל אני עדין בעד.

ש: מיצוק העור: מכות לייזר (שמתומחרות לפי משקל) שגורמות לקולגן הטבעי להתחדש בעצמו. לפי חברתי המלומדת בתחום שימור הנעורים, זה הלהיט החדש. הכצעקתה, דוקטור, מה את אומרת?
ת: בהחלט אחת השיטות העובדות.

אולי תאהבו גם ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *