חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה עובר עליי: האם אנחנו באמת חייבים להזדקן?

שירי עדן הרגישה שהגוף שלה רומז לה רמזים עבים, אז היא יצאה למסע להאטת השעון הביולוגי, ואפילו הפיכתו. עכשיו היא כותבת על זה בלוג

מאת: שירי עדן
בגיל 40 הפכתי בעיניי הרופאים לפצצה מתקתקת. מאישה בריאה-כל-עוד-לא-הוכח-אחרת הפכתי לחולה-תיכף-נגלה-במה. כל הרופאים, בכל תחום התמחות, טרחו להסביר לי שמעתה הסיכונים גדלו, הפרוטוקולים השתנו, והבדיקות רק יילכו ויתרבו.
וכשבודקים, גם מוצאים.

תוך זמן קצר מסדרת בדיקות מיותרות, התעוררתי מהניתוח צרודה. בתוך הבלבול של התפיידות חומרי ההרדמה הבנתי: הניתוח שוב לא הלך חלק. הגידול הממאיר בבלוטת התריס אמנם הוסר בשלמותו, אך במהלך הניתוח נפגע לי אחד משני מיתרי הקול, ונותרתי עם מיתר קול משותק. שיתוק פרמננטי, שלא יעבור לעולם.

רק שבוע לפני כן, ישבתי אצל המנתחת וסיפרתי לה על הניתוח הקודם שלי בגב, לטיפול בפריצת דיסק. בניתוח ההוא נגרם לי נקב בשק הדורלי שהוביל לחודשים של כאבי ראש מטורפים. הניתוח נועד לפתור שיתוק תחושתי לאורך רגל ימין מהשוק ועד כף הרגל. זה לא הצליח. השיתוק התחושתי לא יעבור לעולם.

האנדוקרינולוגית רשמה לי תחליף להורמוני התריס, אבל אני וד"ר גוגל כבר היינו חברים ותיקים, וסירבתי לקבל תרופות באופן קבוע. במקום זה, רתמתי את כל הניסיון שלי כאנליסטית ויצאתי למסע בן אלפי שעות באוקיינוס הידע המחקרי שנצבר בנושא.

מטרת החקירה לא היתה לרפא את המצבים הרפואיים המשתקים (תרתי משמע) איתם אני מתמודדת בחיי היום-יום, זה הרע הידוע איתו כבר למדתי להסתדר. פונקציית המטרה שלי היא הרבה יותר רחבה: להגיע לאיכות חיים טובה לאורך זמן, רצוי כזו שתבוא עם צמצום הסיכוי לאכול שוב אוכל של בתי חולים. כלומר, לא רק להאריך את תוחלת החיים, אלא להאריך את תוחלת החיים הבריאה.

הגיל הוא גורם סיכון מספר אחת לאלפי מחלות תלויות-גיל, כולל סרטן, מחלות לב, דמנציה, סכרת. למשל, יש לך יותר סיכוי לקבל סרטן ריאות אם אתה לא מעשן מבוגר מאשר אם אתה מעשן צעיר. בהסתכלות הזו, הזדקנות היא לא רק בעיה של קמטים וחיבה לבדיחות קרש, אלא היא מחלה בפני עצמה. ואם היא מחלה, אז יש לה גורמי סיכון שניתן לצמצם, ואולי גם אפשר למנוע או לרפא.

לא צריך להיות חוקר או רופא, כדי לראות שההזדקנות לא משפיעה על כולם אותו הדבר. מספיק להסתכל על חבורה של בני שבעים, ולראות שחלקם יוצאים לטראקים עם הנכדים, חלקם מקפידים על מגבלת המאה מטר גם אם אין קורונה, ועם חלקם כבר אפשר לדבר רק בסיאנס.

נדמה שהשעון הביולוגי לא מתקתק בקצב אחיד עבור כולנו. זו לא הבחנה אישית שלי, כבר הקדמונים לא ראו בהזדקנות גזירת גורל, אלא חיפשו לה פתרון. עלילות גילגמש, שנכתבו בשנת 2100 לפני הספירה ועסקו בחיפוש אחר פרח הנעורים, הן הדוגמא המוקדמת ביותר. כיום, חוקרים באוניברסיטאות המובילות המציאו בדיקות לגילוי הגיל הביולוגי באמצעות דפוסי מתילציה על הגנום, והם עורכים ניסויים בבעלי חיים, ומצליחים לעכב את קצב ההזדקנות ואף להפוך אותה.

האטת ההזדקנות נשמעת בתחילה כמו שילוב של פרוצדורות רפואיות יקרות הנגישות רק למאיון העליון, אבל האמת היא שרוב האמצעים הקיימים והמוכחים מחקרית כדי להאט את תהליכי ההזדקנות זמינים לכל אחד. למשל, הגבלה קלורית וצומות, אמצעי שאף הוא קיים משחר האנושות, כמעט בכל הדתות והתרבויות. זהו אמצעי זמין וזול, שלא נאמר חסכוני, עם תועלות מוכחות. אמצעים חינמיים נוספים כוללים שינויי טמפרטורה, לחץ חיובי וממוקד, חיים בקהילה, יציאה מאיזור הנוחות, צחוק, אופטימיות. כן, כן, צחוק ואופטימיות הם מתכון לעוד צחוק ואופטימיות.

בנוסף, יש היום מחקרים על מולקולות המפעילות מסלולים אפיגנטיים המשפיעים על הזדקנות ברמת התא. חלק מהן כבר אפשר לצרוך כתוספי מזון. אני נגד רפואת יתר, כמו שרמזתי בעדינות בתחילת הפוסט, אבל אם יש תוסף שמוכח ככזה שעשוי להגדיל את הסיכוי שאפגוש את הנינים אז אני מוכנה לנסות.

בעיניי, לשמור על בריאות טובה לאורך זמן היא ההשקעה הכי טובה שאני יכולה לעשות עם הזמן שלי. השקעה, שתוכל להאריך את הזמן שיינתן לי להגשים את כל שאר החלומות שלי. אלוהים יודע שיש לי הרבה מאלה.

• הכותבת היא מייסדת ועורכת הבלוג >> www.reverseaging.today
• לדיון ושאלות ניתן להצטרף לקבוצת הפייסבוק 'איך להישאר צעירים' כאן >> 

 

אולי תאהבו גם ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *