שאלה תמימה עלתה לפני כמה זמן בקהילה של האתר שלנו – On Fire, בה שאלה אחת החברות, אם העובדה שהיא מתבשמת שנים רבות באותו בושם לא הופך אותה ללא מעודכנת בקרב קולגות צעירים יותר.
בין התגובות בלט שירשור של שתיים ואנחנו ביקשנו לשוחח איתן על בשמים. הן ואלרי בראל, שעוסקת בכל מה שיפה, נעים ואסתטי בתחום הלייף סטייל בכלל והאופנה בפרט וג'ודי פינקו, אמנית יוצרת מהגליל, מנחת קבוצות בשילוב אמנויות, פוטותראפיסטית ועוסקת בצילום רגשי של נשים. השתיים מעידות על עצמן שהן "חברות בלב הרבה שנים, חברות שנולדה בפייסבוק" והן גם חובבות בישום. מה זה אומר? תיכף תבינו.
בושם וגיל המעבר – האם גם שם יש שינויים?
לפני שנחזור אל השתיים, שווה לדבר קצת על ריח. ריח הוא זיכרון שעשוי ללוות אדם באופן הקשור למקום, לפרסונה או לאירוע, לאורך כל חייו. הוא עשוי להפוך לתו זיהוי ניחוחי לפי טעם אינדיבידואלי ולצוץ במקומות בלתי צפויים.
בכל הנוגע לנשים, גיל המעבר יכול להשפיע משמעותית על הקשר של אישה עם חוש הריח שלה ומכאן, על הקשר שלה עם הבושם שלה. שינויים הורמונליים עלולים לשנות את חוש הריח של האישה, מה שעשוי ריחות שנהנינו מהם בעבר, לפחות נעימים.
בגיל זה כימיית העור משתנה, במיוחד בשל ירידה ברמות האסטרוגן וייצור השומן, באופן שעשוי להשפיע על האופן שבו ניחוחות מגיבים למגע עם העור; זה עשוי לגרום לבשמים להתנדף מהר יותר או להריח שונה על העור.
על פירמידת הריחות כבר שמעתן?
ג'ודי הגיעה לעולם הבישום באמצעות קבוצת פייסבוק: "הגעתי דרכה למקום בצפון הארץ שמוכרים בו בשמים שאינם בקטלוג הפארמים והמגזינים. נפתח לפניי עולם שלם ועצום של Essence Perfume (Essence perfume הוא סוג של בושם שמכיל ריכוז גבוה של שמנים ארומטיים, מה שמקנה לבושם עמידות גבוהה בכמות קטנה יחסית וכמובן, מעלה גם את מחיר הבושם). בכל ביקור במקום גיליתי עוד דברים והעמקתי לחקור את מרכיבי הבשמים השונים". כל זה הוביל אותה לשלב הבא – חקר פירמידת הריחות של הבושם.
פירמידת ריחות הבושם מורכבת משלוש שכבות עיקריות של תווי ריח שמתגלים בהדרגה לאחר הבישום: התווים העליונים שנגלים ב-5-15 דקות הראשונות אחרי הבישום והם בעיקר של ריחות רעננים וקלילים כמו הדרים, צמחי תבלין ופירות. התווים האמצעיים מתגלים רק כ-2-4 שעות מאוחר יותר וכוללים ריחות פרחוניים ועשבוניים יותר ובשלב האחרון יש את תווי הבסיס, שמושכים את השפעת הבושם שעות ארוכות יותר וכוללים את הריחות העמידים יותר כמו מושק, וניל, עור ועוד. היחס בין השכבות, והרכיבים בכל שכבה, הם אלה שנותנים לכל בושם את אופיו הייחודי. הריח של כל בושם יכול להשתנות מאדם לאדם בגלל הבדלים בכימיה של העור, טמפרטורת הגוף, ורמות החומציות.
ג'ודי הלכה והעמיקה בתורת הבישום. בפגישה מקרית אצל חברה הכירה את ואלרי, שהתפעלה מריח הבושם שלה והשתיים נסעו מייד לדרום תל אביב. אז רכשה ואלרי את בושם הנישה הראשון שלה.
"מבנה האישיות שלי הוא טוטאלי ואובססיבי ואני לא עושה חצי דרך בכלום", מודה ואלרי בחיוך, "מאז, נפתח לי עולם שלם והתחלתי לחקור ברשת את תחום בשמי הנישה. עד אז לא הכרתי כלום מלבד מה שהייתי קונה שוב ושוב בפארם. היו לי בושם או שניים על המדף. אבל מהרגע שהדלת הזו נפתחה, זו היתה כניסה למערת עלי באבא מבחינתי; נשאבתי פנימה ותוך חצי שנה היו לי כבר כ-60 בקבוקי בושם. זו הוצאה יקרה, כשהממוצע הוא 800 שקלים לבקבוק ועבורי זו היתה הוצאה מטורפת. בהתחלה הייתי אפילו קונה בשמים מומלצים 'על עיוור' אבל ככל שחלף הזמן הבנתי את התווים השונים של הבושם שמתאימים לי ואת אלה שאני לא אוהבת כלל".
דקויות ריח
השתיים לא נמשכות לאותם הבשמים. "אני אוהבת את תו הוורד כדומיננטי, לוואלרי הוא גורם דחיה. בגלל שהיא רכשה מיומנויות לזהות את הוורד אפילו כתו מישני, יכולת הדיוק שלה גבוהה", אומרת ג'ודי.
האם דקויות לריח הן נרכשות? "כן" עונות שתיהן. "זה כמו אמנות", אומרת ג'ודי, שמודה שאוסף הבשמים שלה הוא עבורה כמו אוסף אמנות או אוסף ספרים עבור אחרים.
"אני אחרת", אומרת ואלרי, "אין לי בעיה להיפרד מבשמים ולתת אותם לאחרים, בלי קשר למחיר. יש לי 152 בקבוקים היום אבל התמתנתי מאד ברכישות".
האם גם מי שפיתחה אף רגיש יכולה לדבוק בבושם אחד? " יש דבר כזה הנקרא חותם ריח – שזה ריח מייצג לאישה", אומרת ג'ודי. "לפעמים אני משחקת בקופסאות הבשמים בארון, שולפת אחד ודנה עם עצמי אם הוא מתאים. זה כמו גן משחקים עבורי". "אני מתבשמת פי מצב הרוח, מה שלבשתי ואיך שאני מרגישה. הבושם מגיע כמעט אחרון, אחרי שלבשתי את הבגדים ולפני שנעלתי נעליים", מעידה ואלרי.
מה ההעדפות שלהן? "אני אוהבת ריחות אנימאליים, חייתיים, שיש בהם מאסק, סוברוז, שהוא פרח לבן עם מתיקות, ריחות הדריים ובימים אלה נוטה לוורד בולגרי שהוא ורד רענן מאד", מספרת ג'ודי. "אני מאד אוהבת ריחות מאסקיים אבל לא אנימליים, נקיים, פודרתיים, של אבקת כביסה ואלה הריחות של המאסק הנייטרלי. אני אוהבת גם ריחות של דבש, טבק, וויסקי ודובדבנים", מציגה ואלרי את העדפותיה. שתיהן מסכימות, שבסופו של דבר, טעם בישומי הוא עניין של טעם – או שזה נעים או שלא.
האם יש הצדקה לבושם ב-1000 שקלים?
הבושם שלי (Nomade של Chloe), עולה כמה שעולה, בהנחות הפארמים ו/או הדיוטי פרי, ומחירו בדרך כלל עומד על מאות ספורות וסבירות. לכן מגוון המחירים לאחרונה מדהים אותי. בשנים האחרונות נתקלתי בבשמים שעולים 800 ₪, 1000 ₪ ואף יותר ותהיתי מה ההצדקה לכך אז שאלתי את השתיים: יש הצדקה לבושם ב-1000 שקלים? לא תופתעו שהשתיים ענו יחד: "יש".
"חומרי הגלם של הבשמים האלה הם איכותיים יותר; התמציות אמיתיות ואינן מייצור סינטטי המוני ואלה בשמים המיועדים למי שהחליט להעמיק בתחום. הם מופצים בקולקציות, כמו בעולם האופנה, ואם יש עולם שניתן להשוות אותו אליהם, אז זה כמו ללמוד לטעום יינות ולהבדיל באיכותם. זו אמנות ההרחה, זה לחדד את חוש הריח, כמו כל חוש שאמנות מאתגרת אותו. יש בשמים שהם ממש מרקחות אמנותיות. הכל כמובן תלוי ברצון להעמיק וביכולת הכלכלית להשקיע בזה", מסבירה ואלרי הסבר שפותח עבורי כיוון מחשבה נוסף.
ומה עם בשמי הפארם הנפוצים, אלה שעד עכשיו היו מבחינתי האפשרות היחידה? "בבשמי הפארם רוב תמציות הריח סינטטיות וזה מוזיל את עלותם. בנוסף, אחוזי הבישום, הריכוז של הריח בהם הוא נמוך יחסית לבשמי הנישה ולכן משתמשים בהם ביותר חומר והם מבשמים לאורך פחות זמן", מסבירה ואלרי.
איך לבחור בושם?
מסתבר שמדובר במשימה הרבה פחות פשוטה מריחרוח פס נייר לאחר נפנוף באוויר או הזלפה על פרק היד. יכולתי לדמיין שיש כאן משהו שאני מפספסת כי כל ניסיון להחליף בושם, שכלל ביקור בפארם, הזלפה של 3-4 בשמים על עור חשוף, הוביל רק לכאב ראש ולחזרת קנייה של הבושם הישן והטוב.
"כשאנחנו מזליפים על היד אנחנו מריחים את תווי הפתיחה של הבושם וזה נוהג לא נכון", מסבירה ואלרי. "מומלץ להשפריץ בושם על פרק היד – ולא לשפשף כי החימום הורס תווים אלה. קחו בחשבון שרק אחרי 25 דקות יגיע תו הבסיס של הבושם ורק אחרי שעות יגיעו התווים התחתונים ובהמשך ייעלם הריח. "תווי הבסיס הם אלה שנשארים על העור ונטמעים בחומציות הגוף", מוסיפה ג'ודי ומרחיבה: "אלה הסיבות שלא מומלץ לקנות בושם אחרי התזה על הנייר אלא על העור. עזבו את הפארם וחזרו רק אחרי שניסיתם אותו על הגוף כמה שעות ואחרי שהריח נטמע בגוף. מומלץ לבקש דוגמית ולנסות אותה אחרי מקלחת לאורך יום שלם. זו הבחירה האידאלית".
השתיים ממליצות להתמקד בריח שאתן אוהבות וממנו לצאת למחקר וגילוי. איך לצאת? כאן פתחו לי השתיים את מחילת הארנב – אתר Fragrantica, שהוא ה-אנציקלופדיה של הבשמים העולמי. אחרי שתציינו שם את הבושם האהוב עליכן, גשו לחפש את הבסיס המשפחתי הריחני של אותו בושם וחפשו באתר את תוויות פרופיל הריח שלו ומשם תחפשו עוד בשמים הנושאים את אותם תווים בפרמידת הריחות. אחר כך תוכלו לצאת, להריח אותם ולבדוק.
האם יש גיל לבושם?
"לדעתי בושם אינו עניין של גיל", אומרת ג'ודי, "יש עניין של בשמים עדכניים. זה לא פשוט להחליף בושם אחרי שנים של שימוש בו אבל שווה לנסות, דברים השתנו". שתיהן יודעות שיש נשים שדבקות בריח שנים ועשרות שנים ולהן לבטח אין ביקורת על כך. הן פשוט בחרו בתחביב והן מאד רציניות ביחס אליו. "ריחות הם משהו שאנחנו זוכרים והם מזכירים לנו דברים. ד"ר ליאת יקיר מספרת בפודקאסט שלה על התהליך שעובר עלינו במוח עם מוזיקה וריחות, שמחזירים אותנו לתקופות בחיים", מספרת ג'ודי, "ריח הוא חלק מזיכרון ויש גם אפשרות לאהוב בושם שהכימיה עם הגוף לא מתאימה לו, רק בגלל שהוא נושא איתו זיכרונות. מניסיוני, נשים שעוברות את גיל המעבר עוברות מהפך גם בריחות ובהתאמה של ריחות לגוף שלהן".
לסיום, אם יש מי שהתחום מעניין אותה, השתיים ממליצות לברר על בתי בישום הנמצאים בסביבתכן ולגשת לשם, להתייעץ ולרחרח. יש שם אנשים שמבינים בתחום ורוצים לחלוק ידע. הן אפילו חושבות לארגן לנשות הקבוצה שלנו סיורים ומי יודעת, אולי אפילו נרים בקרוב את הכפפה המבושמת הזו.