הגעת לגיל המעבר? לכי לרופא, גם אם אין לך סימפטומים

ד"ר נועה חובב מסבירה מדוע השינויים הרבים המתרחשים בגופה של כל אישה, גם אם היא לא מרגישה אותם, מאפשרים ליישם רפואה מניעתית איכותית

הכותבת היא ד"ר נועה חובב, מומחית ברפואת משפחה ורופאת גיל המעבר

הגעת לגיל המעבר? מזל טוב. זה זמן מצוין לקבוע תור לרופא/ה הנשים שלך או רופא/ת המשפחה – גם אם את לא מרגישה שום שינוי, וגם אם את סובלת מתסמינים אבל לא מעוניינת בטיפול הורמונלי או לא יכולה לקבל טיפול כזה. ולמה? כי בתקופה הזו מתרחשים שינויים רבים בגופה של כל אישה המאפשרים לנו ליישם רפואה מניעתית איכותית.

טרום גיל המעבר וגיל המעבר מלווים פעמים רבות בסימפטומים פיזיים שלחלקם השפעה משמעותית על חיי הנשים הסובלות מהן – נשים אלו, אני רוצה להאמין, יפנו בוודאי לגורם מטפל כלשהו ולא יסבלו בשקט. אבל מה לגבי הנשים הרבות הסובלות מסימפטומים באופן קל יחסית או שאינן סובלות מסימפטומים כלל? גם הן חשוב מאוד שיגיעו לרופא/ה מעודכן/עם ידע בתחום.

השחלות מייצרות הורמוני מין החיוניים לכל איבר בגוף האישה. ההורמון שמשחק תפקיד ראשי בגוף האישה הוא האסטרוגן, לו יש קולטנים בכל איבר ובכל רקמה בגוף: הוא שומר על צפיפות עצם, מגן מפני מחלות לב, יש לו תפקיד חשוב במטבוליזם של שומני הדם, יש לו תפקיד חשוב בשמירה על רמות סוכר בריאות, רמת לחץ דם ועוד.

אצל נשים, בממוצע, בגיל 50 השחלות מפסיקות לייצר את הורמוני המין שונים, ביניהן כאמור האסטרוגן. בעוד אצל גברים ההורמון המרכזי, טסטוסטרון, מתחיל להתמעט באופן הדרגתי, אצל הנשים נרשמת צניחה חדה ברמות האסטרוגן שמשפיעה על כל מערכות הגוף. למעשה, עם הפסקת המחזור, ישנה האצה של כל תהליך ההזדקנות ועלייה בתחלואה הכרונית. לכן, סביב גיל המעבר אנחנו רואים עלייה ביתר לחץ דם, סוכרת, השמנה בטנית (הנובעת מהפגיעה במטבוליזם), עלייה בכולסטרול ועוד.

לא חייבים לסבול מגלי חום ומדיכאון כדי להגיע לרופא/ה שיעקוב אחרי ההשלכות שיש לגמילה מאסטרוגן. ברגע ששכבת ההגנה של האסטרוגן נעלמת – זו הזדמנות עבורנו, הרופאים, לעשות בדיקה מקיפה לאישה ולראות מה מצבה בפרמטרים רבים. זו הזדמנות פז לרפואה מונעת איכותית.

כאשר המחזור נפסק, נפתח חלון הזדמנויות של כ-5 שנים בו אפשר להתאים לאישה טיפול שיכול למנוע התפתחות של מחלות שונות, ואם לא טיפול – אז הקפדה על מעקב. לכל אישה יש את אורח החיים שלה, הגנטיקה שלה, הרכב הגוף שלה וגורמים נוספים אותם חשוב לקחת בחשבון. כך לדוגמה, BMI נמוך, עבר של אנורקסיה, עישון, אורח חיים צמחוני, תת פעילות של בלוטת התריס, נטייה גנטית, הפסקת המחזור בגיל צעיר יחסית – כל אחד מהם הוא גורם סיכון לאוסטאופורוזיס. כשאישה בגיל המעבר מגיעה אלינו עם אחד מהגורמים האלו – מבחינתנו היא צריכה להיות במעקב, ויש לשקול לגביה האם כדאי להתאים טיפול ייעודי בשנים בהן צפיפות העצם הולכת לצנוח. במקרה של אוסטאופורוזיס, כמו במחלות נוספות, הרפואה המונעת היא קריטית, כי לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור.

החשיבות של פנייה לרופא קשורה גם להבנה של תהליכים אחרים שונים העוברים על האישה בגילאים אלו.  הרבה נשים לא מבינות שהן אולי לא סובלות מגלי חום, אבל התנודות הרגשיות, הבלבול בנושאים של תעסוקה, זוגיות ועוד – קשורים אף הם לשינויים ההורמונליים.

המשמעות של פנייה לרופא אינה אומרת בהכרח טיפול הורמונלי. המשמעות היא לדאוג לעצמך, ולהבטיח שתהיי עם היד על הדופק בכל מה שקשור למצבך הבריאותי – ומומלץ החל מהשלב שהמחזור מזגזג.

לשמחתנו, אחרי שנים של הזנחת התחום, יש בשנים האחרונות התעוררות והבנה כי נדרשת התעדכנות בו. יותר ויותר רופאים ורופאות ואנשים ממגוון תחומים טיפוליים מצטרפים להכשרה ייעודית  בבית ספר ללימודי רפואת גיל המעבר, במסגרת לימודי המשך של בית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב. בניגוד לעבר יש לכן הרבה יותר אופציות כיום של רופאים ורופאות מעודכנים שיוכלו ללוות אתכן ולסייע לכן.

לאתר של ד"ר חובב

אולי תאהבו גם ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *