חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

להיות יפות יותר

ד"ר בת שבע מרקוס התארחה בנובמבר 2020 בקהילת On Fire והסבירה מה זה מיקרונידלינג, מה עושים עם פיגמנטציה ועוד

ד"ר בת שבע מרקוס

בחודש נובמבר 2020 אירחנו למפגש בקבוצת On Fire את ד"ר בת שבע מרקוס, מומחית למחלות עור ומין וחברה בקבוצה.
ד"ר מרקוס עבדה כרופאה מומחית במסגרת קופת חולים כללית, מרפאות בקהילה (ובבית החולים קפלן), מרפאת מומחים המייעצת לאזור המרכז והדרום. כיום היא עובדת כרופאה מומחית במסגרת קופת חולים מאוחדת. במרפאתה הפרטית היא עושה טיפולים אסתטיים כמו מילוי קמטים, טיפולי SKIN BOOSTING ועוד.

זה תמלול האירוח:

שאלה: בחורפים האחרונים וגם בתקופה שטרום החורף, אני מרגישה שעור הצוואר ועור הגב שלי מאוד רגישים. יש לי אדמומיות על העור שנראית ומרגישה כמו כוויה. מה ניתן לעשות?
תשובה: "אתחיל בבסיס: איך אישה יודעת שגיל המעבר הגיע והעור משתנה? העור מידלדל. זה נובע מירידה בכמות הקולגן והאלסטין שבעור. וזה לא רק שהכמות יורדת – הקולגן גם הופך להיות שביר.
כתוצאה, כל איכות העור משתנה – הנקבוביות פעורות יותר, העור חסר חיוניות וחסר ברק. השכבה המתה על העור שחוסמת בינו לעולם החיצון לא מתחלפת כמו אצל אדם צעיר, והיא זו שמייצרת את האפרוריות הזו. אגב אחד הדברים שאני ממליצה לעשות כשהעור יבש הוא פילינג ביתי מדי פעם, זה מקלף ומוריד את העור המת.
מה שקורה בחילופי עונות וגם בתקופות של סטרס הוא שהשינויים בלחות של האוויר משפיעים על העור והוא והופך להיות יבש. אם אכן זו הסיבה ולא גורם אחר – הדרך לטפל יחסית פשוטה. קודם כל, מי שמתקלחת פעמיים ביום – עדיף לרדת לפעם ביום. דבר נוסף – לשים חומרי לחות, ולאו דווקא שמנים. אפשר למרוח פעמיים ביום. זה מגן מהשינויים של הסביבה. אני מעדיפה קרמים שומניים.
יש לי כלל אצבע לגבי בחירת קרמים – מה שצריך להנחות הוא שהקרם של חברה ידועה, שיש לו ריח נעים ומרקם נעים לטעמך. לגישתי אין סיבה להוציא הון תועפות על קרמים.

שאלה: אז לא להשתמש בשמנים?
ת: שמן לא בהכרח מחדיר לחות, ולפעמים הוא שוכב כשכבה על העור ולא נספג. שמן חוסם את העור מלאבד לחות. ברמה הדרמטולוגית אנחנו פחות ממליצים על שמנים אלטרנטיביים אבל אני בגישה שמה שטוב לכן תשימו. זה בטח לא יעשה נזק.

שאלה: מה את חושבת על קולגן בבליעה?
ת: שואלים אותי על זה הרבה. לא נעשו על הנושא הזה הרבה מחקרים. כן נעשה מחקר אחד גדול ורציני שהראה שיפור מסוים באיכות העור. כמו שאני אומרת על כל דבר – זה לא יזיק כל עוד זה של חברה מוכרת וידועה ולא נקנה באיזה חור.

שאלה: מה לגבי ההמלצה למרוח סרום לפני קרם לחות. האם זה באמת תורם לעור?
ת: סרום הוא חומר מרוכז, ונותן אפקט רגעי. בעיקרון – מרבית התכשירים שאנחנו מורחות לא נספגים אחרת היינו מתות מהרעלה. קוסמטיקה באופן כללי פועלת על השכבות החיצוניות, נותנת ברק וכו'. מה כן חודר לעור? חומצה רטינואית וחומצות אלפא הידרוקסיות (AHA) ובטא הידרוקסיות (BHA)אם מורחים את החומרים האלו על העור כן יכולים לקבל ייצור קולגן חדש. רוצות להיות אפקטיביות? לכו לרופא עור ותבקשו מרשם לחומצה רטינואית. זה חומר שמייצר קילוף עדין וקבוע, וגורם לעור להיראות צעיר יותר. אבל זה לא יעצור את הקמטים והנפילה של השרירים.

שאלה: מה לגבי דרמה רולר?
ת: דרמה רולר זו גלגלת עם ידית שעליה יש המוני מחטים קטנטנות. יש מכשירים כאלו לשימוש ביתי, יש בשימוש אצל קוסמטיקאיות, ויש אצל רופאים. זו עוד דרך לייצר קולגן בעור כשהאורך של המחטים עמוק מספיק וחודר את הדרמיס. הטיפול הזה נקרא מיקרונידלינג. הרעיון הוא כשמייצרים המון חורים קטנטנים. זה מייצר מיקרו טראומה, ומתחילה שרשרת תהליכים שבמסגרתה נוצר קולגן חדש.

שאלה: זה לא יכול לייצר נזק?
ת: הדרמה רולר בשימוש הביתי לא חודרת עמוק מדי אבל חשוב להשתמש בה לפי ההנחיות.
בעיקרון דרמה רולר בשימוש ביתי מסייעת לעור להיראות בוהק יותר. אם אתן משתמשות במכשיר קנו את החומרים שמיועדים לשימוש אחרי, ולא סתם דברים. אפשר גם לעשות את הטיפול ללא חומרים ייעודים ולא למרוח כלום.

שאלה: מה זה מזותרפיה?
ת: במזותרפיה לוקחים אמפולות שיש בהן ויטמינים ומינרלים ועוד כל מיני חומרים ומזריקים בדקירות קטנטנות לכל הפנים. יש לי ויכוח עם קוסמטיקאיות שטוענות שהחומרים שהן מזריקות עוזרים לייצור קולגן, אנחנו יודעים שמה עוזר שזה הדקירות הקטנטנות. אגב, דרך נוספת לייצר קולגן חדש וטוב (כי יש קולגן שהוא לא טוב), היא להזריק לעור חומצה היאלורונית.

שאלה: האם יש דרך לעזור לייצור קולגן באמצעות תזונה?
ת: לא לייצר אבל למנוע פירוק שלו. אחד הדברים שאנחנו יודעים הוא שאכילת סוכרים פשוטים גורמת לפירוק קולגן בתוך העור. מומלץ להימנע מהם.

שאלה: מה לגבי יוגה לפנים?
ת: מה שאת עושה בתרגילים לפנים הוא בעצם להפעיל את השרירים האלו שפועלים באופן טבעי כל היום. פנים זה לא איבר שצריך לעשות לו כושר. להיפך – אם את מפעילה בהגזמה זה יעמיק את הקמטים. אבל אם תראו לי הצלחות – לא אתווכח.

שאלה: יש לי נפילה של הלחיים. האם מיקרונידלינג יכול לעזור או שאני חייבת מתיחת פנים?
ת: נפילה של לחיים נובעת מצניחה של השומן. כשאנחנו צעירות יש שומן בלחיים והכל מתוח ולמעלה. ככל שעוברות השנים הכל זולג כלפי מטה ופנימה ואז נוצרים הכפלים. מה שניתן לעשות זה מילוי עם חומצה היאלורונית, או Ultherapy – אולטרה סאונד עמוק שעובד על גידים וסיבים עמוקים בעור, מכווץ אותם ומרים אותם.

שאלה: מה השיטה המועדפת עליך?
ת: אין שיטה אחת. במרפאה שלי אני מזריקה – בוטוקס, חומרי מילוי. אני לא נהנית לעשות לייזר, זה משעמם אותי. אני מעדיפה להשתמש בחומרי מילוי ועושה את זה כבר 00 שנה, ורואה אחוז נמוך של סיבוכים.

שאלה: מה ניתן לעשות עם כתמי פיגמנטציה?
ת: יש כל מיני סוגי פיגמנטציה. את מתייחסת למלאזמה שנובעת משינויים הורמונאליים בדרך כלל בעקבות היריון, אבל לא חייב להיות קשור להיריון. הכתמים האלו מופיעים על האזורים שחשופים יותר לשמש – המצח, הלחיים, מעל השפה. חייבים לזכור כי שמש מחוללת פיגמנטציה בטח למי שיש נטייה, ולכן לא לצאת מהבית בלי הגנה מהשמש: קרם הבוקר שלכן צריך לכלול מקדם הגנה SPF 30 .
אם אין בקרם עצמו – תמרחו קרם הגנה בנוסף. המלצה נוספת – אם את נמצאת בשמש במשך היום תרענני את ההגנה. יש משחות קוסמטיות שעוזרות לצורות שטחיות של פיגמנטציה. אני מטפלת בסוג הזה של פיגמנטציה עם תרכובת – תרכובת קליגמן. כמעט לא מצאתי מישהי שהתרכובת האלו לא עזרו לה. בנוסף, יש קרם מסחרי שנמכר במרשם שיכול לעזור – אזומד.

שאלה: האם יש גיל שמאוחר מדי להתחיל הזרקות? יש שלב שהוא קריטי לתחילת הטיפול?
ת: לא. יש גיל שהוא מוקדם מדי לטעמי. יש מטופלות שמגיעות אלי בגיל .0 .אני אוהבת לטפל בהן כי הן מצפות להיראות קצת יותר רעננות, ולא לשינוי קיצוני.

שאלה: בהמשך לשאלה על הלחיים הנפולות – התייעצתי עם רופא שאמר לי לעשות מתיחת פנים ונורא נבהלתי. זו האופציה היחידה בשבילי?
ת: לדעתי שווה לך לשמוע חוות דעת נוספת. אפשר לעשות הרבה דברים לפני מתיחת פנים. יש שקעים שנוצרים מתחת לעצמות הלחיים, אותם אפשר למלא.

שאלה: הזרקות צריך לחדש?
ת: תלוי. בדרך כלל פעמיים בשנה, אבל זה משתנה.

שאלה: כמה זה כואב?
ת: לא כואב בכלל. אני עושה לעצמי ולא כואב לי, ואני מפחדת ממחטים, אני לא עושה בדיקות דם מרב פחד. זה מקסימום טיפה לא נעים.

שאלה: את מכירה חומצה היאלורונית שמחזיקה שנתיים?
ת: כן. לכמה חברות יש חומצות שיכולות להחזיק שנתיים אבל זה נדיר. בכל מקרה החומצות האלו לא מיועדות לשימוש בשפתיים. חומצה היאלורונית היא מולקולה שיכולה להיות מאוד סמיכה ויכולה להיות כמעט נוזלית. ככל שהיא יותר סמיכה מזריקים אותה יותר עמוק , ומשתמשים בה להרים, ליצור נפח, והיא יכולה להחזיק המון זמן. שמים אותה באזורים שאין הרבה תנועה והרבה פירוק שלה. אני באופן אישי אוהבת לעבוד עם חומצות שזזות.

שאלה: כמוסות קולגן משולבות עם חמצה היאלורונית – זה נספג בגוף?
ת: חומצה היאלורונית צריך להזריק. לכן אני גם לא מאמינה בקרם שמכיל חומצה היאלורונית, זה נותן לחות אבל לא מעבר.

שאלה: מה ניתן לעשות עם שחורים מתחת לעיניים?
ת: צריך להבין מה הסיבה להיווצרות השחורים. זה יכול לנובע מזה שרואים את כלי הדם באזור הזה, כי העור מאוד דק. זה יכול להיות תורשתי, זה יכול להיות משפשוף מרובה של האזור ואז פשוט צריך להימנע משפשוף. הטיפול בזה מאתגר. לעיתים משחות להבהרת פיגמנטציה עוזרות, לעיתים פילינג, לעיתים מספיק להגביר את כמות השתייה, ויש גם רופאים שמחדירים חומצה היאלורונית.

שאלה: מה ניתן לעשות לגבי שפתיים מקומטות?
ת: חומצה היאלורונית, אבל צריך להקפיד להזריק נכון, אחרת זה נראה לא טבעי.

שאלה: איך יוצאים מההזרקה? אדומים? נפוחים?
ת: הזרקה עושים עם מעט דקירות ואין סיבה שתצאי נפוחה. בשפתיים זה יכול לקרות, אבל נדיר. חשוב לא לקחת לפני ההזרקה חומרים מדללי דם כמו אספירין ואומגה 0 – כי זה עלול להוביל להיווצרות שטפי דם בפנים.

אולי תאהבו גם ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *