חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שכחת מה רצית להגיד לפני דקה? תתעודדי – זה יעבור

עבור מרבית הנשים מדובר בתופעה חולפת. עבור נשים בסיכון לחלות באלצהיימר - טיפול הורמונלי יסייע בעיכוב ההידרדרות

הכותבת היא ד"ר מרב פרייברג, מומחית ברפואת נשים וחברה בוועד גיל המעבר

אחת התופעות המוכרות ביותר לנשים המגיעות לטרום גיל המעבר ולגיל המעבר היא תופעה שמוגדרת כ"מוח ערפל" – Brain fog: "בריחה" של שמות, קטיעה של חוט המחשבה, חוסר יכולת להיזכר מה רצינו לעשות לפני דקה, איפה הנחנו חפצים ועוד.

התופעה הזו, באופן טבעי, מלחיצה נשים רבות שחוששות כי אולי מדובר בתחילתה של הידרדרות קוגניטיבית משמעותית. לצד החששות האלו, אין ספק כי לתופעה הזו יכולה להיות השפעה על האישה במובנים רבים: על תפקודה בעבודה, יחסיה עם בני משפחתה וחברים, פגיעה בביטחון העצמי שלה ועוד.

ד"ר מרב פרייברג

 

התופעה הזו נובעת מהירידה ברמות האסטרוגן בגוף האופיינית לגילאים אלו. לאסטרוגן יש השפעות על כלל מערכות הגוף כולל המוח, ומכאן נובעת הפגיעה בזיכרון.

זה אולי לא מרגיע, אבל חשוב לדעת כי מדובר בתופעה נפוצה מאוד – על פי מחקרים שונים כ-65% מהנשים בטרום גיל המעבר ובגיל המעבר מדווחות על קשיי זיכרון. מה שחשוב לזכור בהקשר של תופעה זו – היא זמנית.

אם את לא מצליחה להיזכר למה נכנסת לחדר, לא מצליחה להיזכר למה התחלת את הסיפור, מרגישה שאת "מאבדת" מילים, חוזרת הביתה לאחר שיצאת לוודא כי הגז לא פועל – תירגעי. זה יעבור כמו שגלי החום יעברו בסופו של דבר. הטיפול ההורמונלי, המוכח כיעיל בהתמודדות עם מרבית תופעות גיל המעבר, לא יסייע כאן. מה שכן יכול לעזור, מצד אחד, זה לא להעמיס על עצמך במצבים מסוימים. למשל – כשאת בודקת את התיק לפני שאת יוצאת מהבית, אל תדברי במקביל בטלפון. דברים נוספים שיכולים לעזור (ואם לא- בוודאי לא להזיק) הם הקפדה על שעות שינה מספקות, תזונה בריאה ומאוזנת, פעילות גופנית, וגם אתגרים אינטלקטואליים מסוגים שונים.

עבור נשים שהתופעה הזו מסמנת תחילתה של הידרדרות קוגניטיבית – טיפול הורמונלי התגלה כמעכב את ההידרדרות, והתועלת שלו הוכחה מעל לכל ספק. מי אלו נשים אלו? נשים בקבוצות סיכון: נשים שבמשפחתן יש מקרים של אלצהיימר, ונשים שחשופות לגורמים סביבתיים שונים שהתגלו כקשורים למחלת האלצהיימר.

במחקר שנערך לפני כעשור (Kronos Early Estrogen Prevention Study (KEEPS, נמצאה תועלת קלינית בהפחתת מקרי האלצהיימר עבור נשים אלו וזאת כאשר הן החלו את הטיפול הורמונלי בתקופה בה התחילו התסמינים השונים (בתקופה בה המחזור "משחק" – מתארך או מתקצר; גלי חום; הפרעות שינה), או מיד עם הפסקת המחזור. בטווח של מספר שנים אחר כך, המשך הטיפול לא בהכרח יסייע ויש לשקול האם להמשיך אותו תוך התייעצות עם רופא/ה המתמחה בתחום.

במידה ואת מרגישה כי לפגיעה בזיכרון יש השלכות על חיי היום יום שלך, חשוב, אם כן, להתייעץ עם רופא/ה מטפל/ת ולראות האם מדובר אכן באפיזודה זמנית (גם אם לא נעימה), או כזו שיכולה להעיד על בעיות אחרות.

אולי תאהבו גם ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *