חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם אפשר "לרפא" גלי חום?

המדע בהחלט מתקרב לכך, בעיקר בשל זיהוי הנוירונים האחראים לכך במוח, כך על פי מאמר במגזין ה-National Geographic

מה עוד לא כתבו על גלי החום בגיל המעבר? אחד הסימפטומים הבולטים, שמקבלים הכי הרבה ניראות, בעיקר סטראוטיפית מהסביבה, מטריד נשים רבות. ליתר דיוק, כ-80% מהנשים חוות אותם בגיל המעבר. נשים עם גלי חום בינוניים עד קשים חוות אותם בממוצע 4 שנים, כאשר שליש סובלת מהם כעשור.

גלי החום נמשכים בין 30 שניות ל-5 דקות ורוב הנשים הסובלות מהם, חוות אותם כמה פעמים ביום. הם מציקים, משבשים חיים ושינה וכנראה גם אינם מיטיבים עם גופה ומוחה של האישה ה"עולים באש" שוב ושוב.

מדענים תמהים מזה זמן רב על קיומה של התופעה, הידועה גם בתור תסמין כלי הדם, משום שעד עתה, לא הבינו בדיוק מה גרם לאישה לאותה התחממות פתאומית. אבל לאחרונה, זיהו חוקרים קבוצה של נוירונים בהיפותלמוס של המוח, האחראים להפעלת אותם הבזקי חום. "עכשיו אנחנו מבינים את הסיבות לגל החום", אמרה ננט סנטורו, מנהלת מיילדות וגניקולוגיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קולורדו וחוקרת ותיקה של גיל המעבר.

נכון לעכשיו, הטיפול העיקרי בסימפטום זה הוא טיפול הורמונלי בגיל המעבר, אבל לא כל אישה יכולה ליטול תרופות אלה מסיבות בריאותיות שונות. בימים אלה נבדקות ב-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) תרופות שעשויות לחסום את ההשפעות של אותם נוירונים ואם יאושרו, יוכלו להציע אפשרות טיפול לא הורמונלי בגלי החום כבר ב-2023.

יכולת השיבוש של גלי החום
מלבד התחושה הלא נעימה, שיבוש השינה ו"בישול" המוח והגוף, יש הטוענים שלגלי החום השפעה גדולה על נשים עובדות בגיל בו הן נמצאות בשיא הקריירה שלהן. בסקר בריטי נמצא, שכמעט שני שליש מהנשים העובדות בגילאי 45 עד 55 אמרו שתסמיני גיל המעבר גורמים להן פחות יכולת להתרכז, ויותר ממחצית דיווחו על איבוד סבלנות מול עמיתים ולקוחות. אנחנו יודעים שכרבע מהן, לפי מחקר אחר, אף עוזבות את העבודה.

כאמור, גלי חום מתמשכים ותכופים עשויים גם לסמן בריאות לקויה, שכן מחקרים מראים שתסמינים אלו קשורים לסיכון מוגבר להתפתחות מחלות לב וכלי דם, כולל התקפי לב, שבץ או אי ספיקת לב.

תוצאות המחקר
במחקרים בנושא, שנמשכים כבר כשלושה עשורים, זיהו המדענים נוירונים שמשנים את גודלם בגיל מסוים ונבדק האופן בו אסטרוגן משפיע על מעגלים במוח, שמשפיעים לאחר מכן על מסלולי ויסות החום. בשנים האחרונות, החלו חברות לבדוק תרופות החוסמות את הקולטנים החשודים במטרה להפחית את גלי החום. ניסוי קליני בשלב 2 הראה שלנשים שחוות 7 גלי חום או יותר ביום, נטילת תרופה פומית יומית, שחסמה את הקולטן, הפחיתה את גלי החום ב-45%. כעת יש 3 תרופות שונות שנבדקות לכך ב-FDA.

החוקרים סבורים, שאם הניסוי יצליח, יוכלו להינות מהתרופות בעתיד גם גברים הנוטלים תרופות לסרטן הערמונית ונשים בהפוגה בחלק מסרטני השד, שעבורם גלי חום הם תופעת לוואי שכיחה. בעתיד הרחוק יותר, ובגלל שאותם נוירונים חסומים מעורבים בוויסות הביוץ, אולי יכשירו גם מסלול חדש לטיפולי פוריות. מומחי בריאות האישה שבעי רצון בעיקר משום שגילו, סופסוף, את הנוירונים האחראים לתופעה ואת הביולוגיה שלהם.

מקור הכתבה כאן >>

 

אולי תאהבו גם ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *