חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם תזונה טבעונית עשויה להפחית גלי חום?

בכתב העת Menopause פורסם מחקר שבדק את יעילות תזונה מבוססת צמחים על הפחתת תסמיני גיל המעבר

מחקר שפורסם על ידי האגודה לגיל המעבר בצפון אמריקה ופורסם בכתב העת Menopause, מצא שהתערבות תזונתית טבעונית עשויה אולי לסייע כמעט כמו טיפול הורמונלי חלופי להפחתת גלי החום בגיל המעבר, ללא הסיכונים הבריאותיים האופציונליים.

"אנחנו עדיין לא מבינים לגמרי למה השילוב הזה עובד, אבל נראה ששלושה אלמנטים קריטיים עבור כך – הימנעות ממוצרים מן החי, הפחתת שומן והוספת מנת סויה", הסביר החוקר הראשי, ד"ר ניל ברנרד, מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, "התוצאות שלנו משקפות תזונה שאופיינית למקומות בעולם, כמו יפן שלפני כניסת התזונה המערבית אליו וחצי האי יוקטן של ימינו, שם תזונה דלת שומן על בסיס צמחי, כולל פולי סויה, נפוצה יותר ושבו נשים לאחר גיל המעבר חוות פחות תסמינים".

מהלך המחקר
לטובת המחקר, חוקרים גייסו 84 נשים לאחר גיל המעבר שדיווחו על אפיזודות של גלי חום פעמיים או יותר ביום. בבדיקה נמצא שתזונה טבעונית עם כמות מספקת של סויה, יכולה להפחית גלי חום ובמקביל גם מסייעת לירידה במשקל.

המשתתפות חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות והבדיקה נערכה 12 שבועות. קבוצה אחת הייתה קבוצת התערבות שהשתתפה בדיאטה טבעונית דלת שומן, שצרכה חצי כוס פולי סויה מבושלים מדי יום, בעוד שהשנייה הייתה קבוצת ביקורת ללא שינויים תזונתיים.

לאחר 12 שבועות, גילו החוקרים כי המתמידות בדיאטה טבעונית עתירת סויה, חוו ירידה של 88% בגלי חום בינוניים עד חמורים והורידו בממוצע שמונה קילוגרמים. נתונים אלה דומים לשיעור ההצלחה של טיפול הורמונלי חלופי שיעיל בדרך כלל בשיעורים שבין 70-90% נגד גלי חום.

תוצאות המחקר חולק לשני חלקים, הראשון פורסם ב-2021 והשני פורסם ב-2023 והתייחס בהצלחה לנקודה שעשויים להיות שינויים חיוביים בהקלה בגיל המעבר עקב שינויים עונתיים בטמפרטורה.
החלק הראשון שלו, שנערך בעונת הסתיו, העלה את השאלה האם ניתן לייחס שיפור סימפטומטי זה לטמפרטורות קרירות יותר. אבל לנשים שהחלו במחקר כשמזג האוויר התחמם באביב היה אותו תועלת ולכן נטו החוקרים לשלול את השפעת הטמפרטורה בחוץ.

מסקנות
"תוצאות חדשות אלו מצביעות על כך שיש לשקול שינוי דיאטה כטיפול קו ראשון לתסמינים מטרידים כתוצאה משינויים שנובעים מכלי הדם, כולל הזעות לילה וגלי חום", מסביר ד"ר ברנרד.

ד"ר ברנרד והצוות מסכימים כי התוצאות שלהם לא רק תומכות בהצבת דיאטה ואורח חיים בחזית השיח על הקלה בגלי חום במהלך גיל המעבר, אלא גם בסיבוכים נפוצים אחרים כמו עלייה במשקל והשלכות נוספות של מחלות כרוניות כמו מחלות לב, סרטן השד ובעיות זכרון.

שימו לב: פרסום זה אינו מחליף יעוץ רפואי ואינו מוסמך כעובדה מוגמרת אלא רק מציע בדיקה נוספת שנעשית כדי לחקור לעומק את תסמיני הגיל והשפעותיהם. אין עדיין מסקנות סופיות וזו אינה המלצה לתזונה מכל סוג שהוא.

מקור הכתבה כאן >>
פרסום המחקר בכתב העת כאן >>

אולי תאהבו גם ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *