חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מסתמן: תחליפי הורמונים מפחיתים את הסיכון לדמנציה אצל נשים

במחקר שפורסם לאחרונה בבריטניה, נמצא שלטיפול הורמונלי חלופי עשויה להיות השפעה בהפחתת הסיכון לאלצהיימר אצל חלק מהנשים

דמנציה על כל נגזרותיה היא אחד מגורמי הסיכון הגדולים בגיל מבוגר ועד 2050 צפויים כ-153 מיליון נשים וגברים ללקות בה, מה שיהווה עומס רב על מערכות בריאות ומערכות סוציאליות במדינות העולם.

2 מכל 3 אנשים הלוקים באלצהיימר, למשל, הן נשים ובבריטניה, בה נערך המחקר המדובר, רבע מהנשים נושאות גן בשם APOE4, שהוא הגן הדומיננטי כגורם סיכון למחלה.

צוות חוקרים מאוניברסיטת מזרח אנגליה(UEA) ומאוניברסיטת אדינבורו מצא עדויות לכך, שלטיפול הורמונלי חלופי יש פוטנציאל משמעותי, לדבריהם, בהפחתת הסיכון למחלת אלצהיימר בנשים הנושאות את הגן המדובר.

החוקרים הדגישו, שאינם יכולים לציין בוודאות שתחליפי הורמונים מפחיתים את הסיכון אך מצאו את הממצאים משמעותיים למחקר ולאפשרויות הטיפול והצורך הגובר בטיפולים חדשים.

מהלך המחקר
הצוות ניתח נתונים של 1,178 נשים שלקחו חלק ביוזמה אירופית למניעת דמנציה, שהוקמה כדי לחקור את בריאות המוח לאורך זמן. במחקר השתתפו אנשים מ-10 מדינות ונערך מעקב אחר מוחותיהם של 1,906 אנשים מעל גיל 50, שלא סבלו מדמנציה בתחילת המחקר. במחקר נבחנו תוצאות של בדיקות קוגניטיביות ונפחי מוח, כפי שתועדו בסרקות MRI.

התוצאות הראו כי נשאי APOE4 שהשתמשו גם בתחליפי הורמונים היו בעלי קוגניציה טובה יותר ונפחי מוח גבוהים יותר מאשר אנשים שאינם משתמשים בתחליפי הורמונים והינם נשאים של הגן.

מה משמעות הממצאים?
הממצאים מצביעים על כך, שתחליפי ההורמונים המסייעים בטיפול בסימפטומים של גיל המעבר, מראים זיקה לזיכרון טוב יותר, לשיפור בתפקוד הקוגניטיבי ובנפח גדול יותר של המוח בגילאים יותר מתקדמים אצל נשים הנושאות את הגן המדובר. נראה שהתחלה מוקדמת של הטיפול, נניח בשלב הפרי מנפאוזה, מגדילה סיכוי לתועלת במניעה.

"השלב הבא של מחקר זה יהיה ביצוע ניסוי התערבות כדי לאשר את ההשפעה של תחילת טיפול הורמונלי מוקדם על הקוגניציה ובריאות המוח. חשוב גם לנתח אילו סוגי טיפול הורמונלי מועילים יותר", אמר ל-Guardian פרופ' מייקל הורנברג מבית הספר לרפואה של UEA. יש לציין שהצוות לא בחן מקרי דמנציה אלא ביצועים קוגניטיביים ונפחי מוח, המנבאים את הסיכון לדמנציה.

חשוב לציין, שהסיכון לאלצהיימר וסוגים אחרים של דמנציה עולה עם הגיל, ומשפיע על אחד מכל 14 אנשים מעל גיל 65 ואחד מכל 6 מעל גיל 80. גן ה-APOE4 לא מצביע בהכרח על התפתחות דמנציה עתידית.

מחקר זה הוא חלק מהמאמץ של הרפואה למצוא תרופות נוספות למלאי התרופות המוגבל קיום לטיפול באלצהיימר ולנוכח הגידול הצפוי במספרי הלוקים בו ב-20 השנים הקרובות. הוא סולל את הדרך להרחבה והעמקה של המחקרים בתחום.

המחקר פורסם בכתב העת Alzheimer's Research & Therapy.

מקור הכתבה >>

אולי תאהבו גם ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *